عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با «پیامآوران معدن و فولاد» در خصوص افزایش 12درصدی قیمت سیمان در سال 97 اظهار داشت: در پی رکود در بازار مسکن و کاهش تقاضای سیمان در بازار داخلی تولیدکنندگان سیمان با کمبود نقدینگی روبرو شدند که دلیل این موضوع را در عدم تطابق هزینههای تولید با نرخ فروش باید جستجو کرد.
شیخان ادامه داد: به دلیل تعدد واحدهای تولیدی و کاهش حجم تقاضا که از سال 92 تحت تاثیر رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز مسکن ایجاد شده بود ، سیمان همیشه با قیمتی پایینتر از قیمت مصوب در بازار معامله شده است.
شیخان در خصوص تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بازار مسکن اظهار داشت: به دلیل حجم پایین مصرف سیمان در ساختوساز مسکن افزایش قیمت سیمان تاثیر چندانی در این بازار نخواهد داشت و قیمت کالاهایی مانند فولاد و میلگرد و هزینههای کارگری نقش پررنگتری در نوسانات بازار مسکن ایفا میکنند.
وی در خصوص تاثیر افزایش 12 درصدی قیمت سیمان در کاهش صادرات گفت: انجمن با تشکیل کارگروه صادراتی نسبت به بررسی بازارهای هدف اقدام کرده و نرخ رقابتی عرضه سیمان را در بازار صادراتی تعیین میکند که با توجه با هزینه پایین تولید سیمان در مقایسه با سایر کشورها هموراه از مزیت رقابت قیمتی برخوردار است بنابراین افزایش 12 درصدی قیمت بیشتر متوجه بازار داخلی بوده و در میزان صادرات تاثیر به سزایی نخواهد داشت
به اهمیت افزایش درآمد صادراتی صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: در بازار صادراتی قیمت بازار داخلی برای طرفین محوریت اساسی دارد که با قیمتگذاری نزدیک به قیمت بینالمللی میتوان علاوه بر افزایش ارزآوری در این صنعت، خلا و رکود ایجاد شده در بازار داخلی را نیز پوشش داد. این در حالیست که قیمت سیمان در بازار داخلی بسیار پایینتر از قیمت بازارهای صادراتی است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گفت: با افزایش 12درصدی قیمت سیمان در بازار داخلی میتوان علاوه بر تثبیت قیمت منصفانه در معاملات ریالی که با کشورهایی همچون افغانستان انجام میدهد نیز نقدینگی بیشتری را وارد چرخه تولید کند.
وی در خصوص تعرفه صادرات سیمان به عراق گفت: عراق همچنان برای واردات سیمان به این کشور تعرفه دریافت میکند و بخش عمدهای از صنعت سیمان صرفا به صادرات کلینکر به این کشور میپردازد و تنها از طریق مرز اقلیم در حجم اندکی سیمان به عراق صادر می شود.
وی با بیان اینکه به دلیل حمل سخت سیمان، کمتر از 5درصد از سیمان تولید شده صادر میشود، گفت: علاوه بر بازار افغانستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، ایران توانسته در بازارهای 20 کشور افریقایی و آسیانه میانه نیز حضور پیدا کند که در صورت ایجاد زیرساختهای حمل و نقل مناسب مانند ارتباطات ریلی و دریایی، میتوان حضور بیشتر و قدرتمندتری در بازارهای صادراتی دنیا داشت.