• امروز : چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

همایش ملی استاندارد، فولاد، توسعه‌ی پایدار

  • کد خبر : 38600
  • 17 اسفند 1402 - 12:40
همایش ملی استاندارد، فولاد، توسعه‌ی پایدار

همایش یاد شده با حضور سید رضا علوی زارع رییس کمیته متناظر ملی فولاد ایران TC17، پرویز درویش معاون تدوین و ترویج ملی استاندارد ایران، حمیدرضا فلاح رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، علی داودی مدیرکل استاندارد خوزستان، فرزانه خوشنام معاون استانداردسازی و آموزش سازمان استاندارد خوزستان و با استقبال امین ابراهیمی مدیرعامل و جمعی از معاونان شرکت فولاد خوزستان برگزار شد.

به گزارش پیام آوران معدن و فولاد: این همایش با رویکرد استاندارد، چشم انداز فولاد در ایران، نقش اقتصادی و تاثیرگذار استانداردهای فولادی و فن‌آوری‌های نوین در فولاد و با حضور ۱۲ سازمان و شرکت ملی و استانی روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ در تالار طوبی در فرهنگسرای فولاد خوزستان انجام شد. امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: صنعت فولاد یک صنعت بسیار کلیدی در کشور می‌باشد. اما عمده چالش صنعت فولاد، تامین سنگ معدن می‌باشد.

اکتشاف انجام شده نهایتا تا ۱۳ سال آینده جوابگوی این صنعت خواهد بود و باید به سوی اکتشاف در عمق پیش برویم. وی افزود: اداره برق با تصمیم بر افزایش دوبرابری هزینه تامین انرژی، هزینه‌های پیش بینی نشده و ناخواسته‌ای را به صنعت فولاد تحمیل می‌نماید.

ابراهیمی گفت: مصرف گاز در شرکت فولاد خوزستان، به عنوان تکنولوژی تولید محصول به کار رفته و به عنوان سوخت نمی‌باشد. ۱۰ درصد مصرف برق کشور، به‌وسیله‌ی صنعت فولاد مصرف می‌شود، اما نخستین صنعتی که برق آن قطع می‌شود، صنعت فولاد است.

وی در ادامه گفت: این شرکت نیروگاه تولید ۲۰۰ مگاواتی برق را در دستور کار قرار داده و که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد. ابراهیمی افزود: یکی از منابع بزرگ هیدورژن در شرکت‌های نفتی مصرف می‌شود که قابل استفاده در تکنولوژی تولید فولاد می باشد.

کاهش سرمایه گذاری ناشی از کمبود حامل انرژی هزینه‌های زیادی به صنعت فولاد تحمیل می‌کند. مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان اظهار داشت: امیدواریم برگزاری چنین همایش‌ها، حرکت روبه رشد برای صنعت فولاد کشور و استان را به همراه داشته باشد. پرویز درویش معاون تدوین و ترویج ملی استاندارد ایران گفت: استاندارد سازی موضوعی است که پا به پای علم روز پیش می‌رود. ما باید سعی کنیم که سهم خود را در سطح جهانی افزایش دهیم. وی افزود: کشور ما باید تاثیرگذاری خود را به گونه‌ای پیش ببرد که محصولات ایرانی مرز کشورهای مختلف را درنوردیده و به کشورهای دور دست صادر شود.

درویش در ادامه با اشاره به اهمیت فولاد سبز اظهار داشت: در سطح جهانی، مصرف انرژی و ردپای کربن در تولید محصول فولادی که با محیط زیست سازگار باشد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سری ۱۴۰۰۴ این استاندارد در حال بازنگری است.

درویش یادآور شد: ارزیابانی که پیش از این CB را بررسی می‌کردند، اکنون برای بررسی ردپای کربن به سوی ما می‌آیند. وی افزود: استاندارد ملی تنها یک خط قرمز است. آن‌چه که تکلیف سازمان استاندارد کشور می باشد، اجرای استانداردهای ملی است.

اما هیچ مانعی ندارد که استانداردهای کارخانه‌ای بر اساس استانداردهای به‌روز جهانی تدوین شود. حتی می‌توان، محصول را بر اساس استاندارد مورد درخواست مشتری آماده‌سازی نمود. درویش گفت: وجود دانشجویان را در این همایش باید به فال نیک گرفت.

زیرا طرح تربیت جوانان متخصص و حرفه‌ای در اولویت سازمان ملی استاندارد قرار دارد. بهره‌ی اجرای آخرین نسخه‌ی استاندارد هر کشور، به صورت رایگان در اختیار کارکنان قرار داده می‌شود. وی در پایان از حمایت امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از برگزاری همایش ملی استاندارد، فولاد و توسعه‌ی پایدار تشکر نمود. رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: کشور ایران سرآمد تولید محصول فولادی با تولید آهن اسفنجی در جهان می‌باشد. آهن اسفنجی با روش احیای مستقیم تولید می‌شود.

فولاد مبارکه و فولاد خوزستان، بزرگترین سایت تولید آهن اسفنجی در جهان می باشند. فولاد سبز با درصد مصرف بالای هیدروژن نسبت به دی اکسید کربن، یک افق با چشم انداز چند ساله می‌باشد. وی پیشنهاد نمود: بیاییم به عنوان دستاورد گردهمایی، از تولید فولاد نیمه سبز به فولاد سبز حرکت کنیم.

ما در زنجیره تولید فولاد سبز از معدن تا محصول نهایی نسبت به کشورهایی مانند ترکیه، برزیل و هند، از رتبه‌ی بالاتری برخوردار هستیم. خلیفه سلطان اظهار داشت: انجمن فولاد آمادگی همکاری با فولاد سازان و قدم گذاشتن در مسیرهای پیش روی تولید فولاد می‌باشد. حاجی پور قائم مقام انجمن ملی فولاد ایران گفت: ما دغدغه‌مند صنعت فولاد هستیم، اما در میان مدیران بلندپایه، عده ای به صورت جدی پیگیر این امر نیستند.

 وی افزود: با صنعت فولاد مانند مستمع آزاد برخورد می‌شود. هرگاه حامل انرژی برق و گاز در کشور کاهش یابد، از صنعت فولاد کاسته می‌شود. در دنیا، بنگاه‌های صنعتی، بسیار مشتاق برای حضور در TCها می باشند.

حاجی پور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب تولید اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، به مدت ۱۰ سال است که عبارت حمایت از تولید را به عنوان شعار سال انتخاب نموده‌اند. برای توسعه پایدار، راهی به جز تولید و برای تولید، راهی به‌غیر از حمایت وجود ندارد. سید رضا علوی زارع رییس کمیته متناظر ملی فولاد ایران TC17 گفت: هدف نهایی استاندارد، تسهیل فرآیند تجارت در سطح جهانی است‌.

این وظیفه را سازمان ISO استاندارد که در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد، برعهده گرفته لست. سازمان ISO تا کنون ۲۵ استاندارد را صادر نموده است. امروز صحبت ما درباره‌ی TC17 استاندارد فولاد است. وی گفت: سال تاسیس این کمیته در ایران به سال ۱۳۸۸ به وسیله‌ی گروه ملی صنعتی فولاد ایران باز می گردد. از ویژگی‌‌های استاندارد ISO 6084 به‌وسیله‌ی یک کشور غیر انگلیسی زبان آماده شده است. وی هدف از برگزاری این همایش را، انجام پژوهش‌های مساله محور مورد نیاز صنعت و برگزاری دوره‌های استاندارد مورد تایید صنایع برشمرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دستور کار کمیته متناظر فولاد، تلاش در جذب دبیران ملی که استانداردهای تحت مدیریت کمیته فولاد، برگزاری دوره‌های آموزشی هدفمند، افزایش مشارکت اعضا در رهبری پروژه‌های بین المللی، ربایش همکاری شرکت‌های فولادی، تشویق اعضا برای ثبت‌نام در سامانه مدیریت فرآیند سازمانی، انتقال تجربه موفق راهبری پروژه به دو کمیته‌ی TC164 و TC167 مستقر در خوزستان می باشد.

حمیدرضا فلاح رییس سازمان صمت خوزستان گفت: کاهش حامل‌های انرژی در حوزه صنعت، هزینه‌های جبران ناپذیری به صنعت استان تحمیل می نماید. وی افزود: استاندارد یعنی زبان مشترک میان مولفه‌های صنعتی می‌باشد. استاندارد باید پویا و صادرات محور باشد. همچنین در تدوین و تکوین محصولات استفاده شود. فلاح در ادامه اظهار داشت: ما باید مسیر تکمیل زنجیره تولید را با استفاده از زنجیره‌های ارزش سپری کنیم. استفاده از صنایع دانش بنیان و صادرات محور از تاکیدهای سازمان صمت استان خوزستان می باشد. وی خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه، یکی از نقاط آسیب‌زا بوده که استفاده از مواد اولیه در کشورهای مجاور باید مدنظر قرار بگیرد.

علی داودی مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: صنعت فولاد یک صنعت تاثیرگذار در اقتصاد کشور است که موجب سازندگی، توسعه یافتگی و پیشرفت کشور می‌شود. وی افزود: استاندارد در تمامی امور زندگی و صنایع تولیدی، آموزشی و خدماتی حضور دارد.

داودی گفت: یکی از نکات قابل توجه در زمینه استاندارد، در تدوین تولید محصولات فولادی، مسئولیت‌های اجتماعی، اشتغال‌زایی و جذب نیرو برای شرکت فولاد خوزستان می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: به حداقل رساندن بلایای احتمالی و بهبود کیفیت کالاها از دستاوردهای رعایت استاندارد در صنعت فولاد می‌باشد.    مهران خرم نیا معاون فناوری فولاد خوزستان گفت: افزایش گازهای گلخانه‌ای در سال‌های اخیر، مشکلات زیست محیطی ایجاد نموده که دولت‌ها در سطح جهان، سعی در استفاده از تکنولوژی‌های کاهش سطح آلاینده‌ها دارند.

وی افزود: شرایط آب‌و هوایی به گونه‌ای پیش می رود که افزایش میانگین گرمایش زمین ۵ درجه افرایش خواهد یافت. برای نمونه، شرایط آب و هوایی استان خوزستان نسبت به ۳۰ سال پیش، تغیرات نامطلوبی داشته است. خرم‌نیا ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی، مقایسه‌ی دی اکسید کربن، ۷۳ درصد گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی است، اما  ۷ الی ۸ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی در جهان، مرتبط با صنعت آهن و فولاد می‌باشد.

وی با اشاره به صنعت فولاد سبز گفت: پایه‌ی تولید فولاد در دنیا بر اساس کوره بلند می‌باشد. اما عمده تولید فولاد در کشور ما به روش کوره قوس الکتریک و میدرکس می‌باشد که یک مزیت به‌شمار می‌رود. برای تولید فولاد سبز، جایگزنی ۶۰ درصد گاز متان با هیدروژن به عنوان گاز احیایی امکان پذیر بوده و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر  برای تامین برق کوره باید استفاده شود. اگر ما بجای روش‌های BF، BOF ،  EAF و DIR از HDIR استفاده کنیم، انرژی مورد نیاز آن کم بوده و از انتشار گاز CO2 به میزان بالا در طبیعت پیشگیری می‌شود.

در تولید فولاد سبز، افزایش هزینه‌های تولید فولاد سبز یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو برای استفاده از هیدروژن می‌باشد. عمده تمرکز کشور چین بر استفاده از آهن قراضه و مبدل کربن می‌باشد. یکی از تکنولوژی ها، استفاده از روش هایبریت HIBRIT PROCES است. این روش از هیدورژن و برق با نارژی تجدیدپذیر می باشد. شرکت POSCO کره در تولید فولاد سبز از روش هایدرکس استفاده می نماید.

 شرکت بوستن متال امریکا با استفاده از روش الکترولیز اکسید مذاب، مستقیما اقدام به تولید فولاد سبز می نماید.

خرم نیا خاطرنشان کرد: در نتیجه صادر نمودن فولاد به کورهای اروپایی در آینده نزدیک، تحت تاثیر قوانین مالیات انتشار کربن قرار می گیرد. در آینده، هزینه‌ی تولید فولاد سبز بسیار کمتر از روش‌های دیگر خواهد بود. توجه بر تولید انرژی برق تجدیدپذیر، کمک شایانی به کاهش کربن دی اکسید در تولید فولاد می‌نماید. وی در پایان گفت: توجه به پروژه‌های مبدل کربن و یکپارچگی استفاده از انرژی های تجدید پذیر در سطح کشور، گامی بلند در ایجاد فولاد سبز خواهد بود.

محمود اکابر مشاور مدیرعامل در امور اجرایی و رئیس کنیته متناظر TC17 گفت: استاندارد پل ارتباطی صنعت و دانشگاه است. وی افزود: استاندارد یعنی، زبان مشترک و هرچه این زبان تقویت شود، تعامل صنعت، استاندارد و دانشگاه بیشتر می‌شود. اکابر ادامه داد: شرکت فولاد خوزستان عضو هیات موسس کمیته‌ی متناطر فولاد ایران بوده و دبیری کمیته‌ی تدوین استانداردهای شمش را برعهده دارد و به عنوان محور در تدوین استانداردها با کمیته ملی استاندارد به مدت ۲۰ سال است که همکاری دارد.

لینک کوتاه : https://mtn.ir/?p=38600

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.