• امروز : یکشنبه - 9 مهر - 1402
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1445
  • برابر با : Sunday - 1 October - 2023
0

انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه ها تشکلی فراگیر یا محفلی خودمانی برای تضمین شرایط موجود

  • کد خبر : 44216
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه ها تشکلی فراگیر یا محفلی خودمانی برای تضمین شرایط موجود

بردیا امیرتیموری
روزنامه نگار و فعال صنعت نمایشگاهی

همانطور که یک کشور برای توسعه اقتصادی و پایداری و رشد به جمعیت جوان نیاز دارد صنعت نمایشگاهی ایران در حوزه مجریان و تصمیم گیران به تفکر نو و ورود نیروهای جوان نیاز دارد افرادی که به دنبال خلق مدل های جدید کسب و کار و فرصت های جدید در این صنعت باشند در این راستا باید این صنعت همانند سایر صنایع با آغوش باز پذیرای علاقه مندانی باشد که به دنبال ورود به این حوزه هستند و البته برای آموزش و تجربه اندوزی آنها نیز برنامه داشته باشد اتفاقی که در عمل نمیافتد.

از سوی دیگر تجربه ثابت کرده تصمیم گیری دستوری از سوی دولت در هر صنعتی آسیب زا بوده و در نهایت به ضرر و عدم رشد و توسعه آن صنعت منجر خواهد شد نمونه بارز این نوع تصمیم گیریها را میتوانیم در صنعت خودرو کشور ببینیم صنعتی که با آفت سیاست گذاری دستوری مواجه شده و علیرغم حمایت های ظاهری هر روز به نابودی نزدیکتر میشود

با توجه به این تجربه و تجاربی از این دست صنعت نمایشگاهی باید از بازار آزاد تبعیت کند و نرخ واگذاری از سوی سایتها و همچنین نرخ گذاری از سوی مجریان باید تابع عرضه و تقاضا باشد خوشبختانه در این رابطه رییس سازمان توسعه تجارت ایران دستورات مفید و موثری صادر کرده و به نوعی نرخ گذاری را به انجمن برگزار کنندگان سپرده است اما پرسش اساسی اینجاست که انجمن برگزار کنندگان ایران و سایر انجمن های موجود تا چه حد برآیند همه فعالان صنعت نمایشگاهی در کشور هستند و این انجمن های انگشت شمار تا چد حد پذیرای حضور افراد و ایده های جدید هستند .

در مرامنامه انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه داخلی بندهای گنجانده شده که عملا فعالیت برای افراد جدید را غیرممکن یا حداقل بسیار دشوار خواهد کرد اصولی که تنها به حفظ و تداوم منافع اعضای سابق و اولیه استوار هستند چنین تشکلی با چنین مرامنامه ای قطعا نمیتواند نقشی فراگیر ایفا کند و برآیند همه سلایق باشد و در نهایت از انجمنی برای همه به محفلی برای دفاع از منافع حلقه اولیه تبدیل خواهد شد لذا چند راهکار برای تقویت و پویایی صنعت نمایشگاهی مفید به نظر میرسد نخست افزایش تعداد انجمن ها چه در تهران و چه در استانها یا پهنه های جغرافیایی دوم تسهیل عضویت شرکت هایی که حداقل های لازم را برای حضور در این عرصه دارند و در نهایت با احترام به همه پیشکسوتان و اعضای محترم انجمن برکزار کنندگان نمایشگاه های داخلی شایسته است که یادآور شویم انجمن برگزار کنندگان باید در مرامنامه خود تجدید نظر کند زیرا یک انجمن صنفی یک حزب سیاسی نیست و بندی همچون بند زیر«از هرگونه اقدام و درخواستی که منجر به برگزاری نمایشگاهی که قبلا توسط اعضا و همچنین سایر برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها صورت گرفته خودداری نمایم».

را از مرامنامه این انجمن حذف کنند زیرا مفهوم‌ مخالف چنین بندی این است که اعضای انجمن صرفا به دنبال تثبیت منافع و موقعیت خود هستند و نه به دنبال تکثر آرا و نمایندگی همه سلایق زیرا این بند حتی اگر به آن عمل نشود اخلاقی نیست و بازدارنده است.

در هر حال سیاست گذاری در رابطه با نرخ گذاری و موارد اینچنینی باید به عرضه و تقاضا سپرده شود و به منافع هیچ شخص و گروهی گره زده نشود ودر ید دولت نیز نباشد .

سازمان توسعه تجارت ونهادهای بالادستی اگر قصد اصلاح وضعیت موجود را دارند باید ابرای مدیران سایت های نمایشگاهی کشور یک روند تعیین صلاحیت بگذارند و شرکت های نمایشگاهی و سایت ها را موظف کنند قبل از انتصاب فردی به عنوان مدیرعامل وی از سوی کمیته ای در سازمان توسعه تجارت صلاحیت سنجی شود

زیرا عملا مدیران سایت های نمایشگاهی هستند که سیاست گذاری میکنند و ورود افردای از روی مصلحت یا گرایش های سیاسی که هیچ درک و شناختی از این حوزه ندارند میتواند این صنعت را در استانهای مختلف و در نهایت در کل کشور دچار آسیب جدی کند زیرا برخی از این تصمیم ها تبدیل به رویه هایی میشوند که حتی با تغییر مدیر تغییر نمیکنند و تا سالها به شکل مخرب باقی میمانند.

لینک کوتاه : https://mtn.ir/?p=44216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.