• امروز : شنبه - 8 اردیبهشت - 1403
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

بایگانی‌های یادداشت - پیام آوران معدن و فولاد

16فروردین
آینده ارز دیجیتال : سلطه پردازش بر پول نقد و بیت کوین

آینده ارز دیجیتال : سلطه پردازش بر پول نقد و بیت کوین

در عصری که فناوری هر آنچه را که می‌شناسیم دگرگون کرده است، سام آلتمن، پیشگام فکری در حوزه هوش مصنوعی و مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، دیدگاه جسورانه‌ای را در مورد آینده ارز عنوان کرده است: پردازش، نه پول نقد یا حتی بیت کوین، به عنوان ارز آینده شناخته خواهد شد. این بینش در زمانی مطرح می‌شود که جهان شاهد تحولات بنیادین در فناوری پردازش و قدرت محاسباتی است.

16شهریور
تفکیک یا فرار رو به جلوی دولت

تفکیک یا فرار رو به جلوی دولت

بردیا امیرتیموری/روزنامه نگار هفته نخست تیر ماه و در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اعلام کرد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت از سنگین‌ترین مجموعه‌ وزارتخانه‌های دولتی است؛ بارها به رئیس‌جمهور گفتم این وزارتخانه مشکلات ساختاری و مدیریت دارد. با رئیس‌جمهور گفت‌وگو کردیم و […]

01شهریور
لزوم تحقیق و تفحص از سایر شرکت های خصولتی

لزوم تحقیق و تفحص از سایر شرکت های خصولتی

چند سالی است که بزرگترین شرکت های معدنی و صنعتی و پتروشیمی کشور که اصلی ترین بخش از اقتصاد کشور را در دست دارند با توجه به قانون در ظاهر خصوصی شده اند و البته در اصل مدیران این شرکت ها توسط وزرات خانه ها و یا شرکت های وابسته به دولت عزل و نصب میشوند و عملا فقط به عنوان اموال دولت شناخته نمیشوند و در سیطره نظارت دیوان محاسبات قرار نمیگیرند اما در واقع مطیع منویات دولت وقت از هر گروه و جناحی هستند و تامین منافع سهامداران عملا در الویتشان قرار ندارد ،این شرکت ها در واقع هزینه های ریخت و پاش بسیاری از دستگاه های دولتی و وابسته به دولت را فراهم میکنند که به واسطه قانون انجام این هزینه ها توسط دستگاه های دولتی ممنوع است .

10تیر
موانع توسعه
به مناسبت دهم تیر ماه روز صنعت و معدن مطرح شد

موانع توسعه

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دهم تیر ماه روز صنعت و معدن نامیده شده است. صنعت و معدن از اهمیت و اثرگذاری ویژه‌ای بر روند توسعه اقتصادی، تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه و همچنین اشتغالزایی دارند. بنابراین این روز فرصتی است برای بیان جایگاه واقعی صنعت و معدن در اقتصاد کشور و همچنین مشکلات و چالش‌هایی که مانع بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع و معادن کشور شده‌اند.

12خرداد
بحران برق، مانع جدید توسعه صنعتی

بحران برق، مانع جدید توسعه صنعتی

صنعت برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این صنعت در کشور ما اصلی برای توسعه صنایع دیگر بوده و بر همین اساس نیز جزو  پُراهمیت ترین صنایع کشور شناخته می‌شود. این صنعت چند دهه و با صرف 10ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. شبکه برق ایران چهاردهمین شبکه بزرگ دنیا است و از این لحاظ هم ردیف کشورهایی همچون انگلستان، مکزیک، ترکیه، ایتالیا و اسپانیا قرار داد. با این وجود در حال حاضر صنعت برق کشور با مشکلات قابل توجهی روبرو است تاجاییکه این چالش‌ها به مرز بحران رسیده‌اند. بحران یاد شده از ضعف در سیاست‌گذاری‌های صنعت برق طی دهه‌های گذشته نشات می‌گیرد.

18اردیبهشت
سال بحران به پایان رسید

سال بحران به پایان رسید

بردیا  امیرتیموری سردبیر *

تولید یکی از ارکان اقتصادی کشور است، از این رو اهمیت ویژه‌ای دارد. کافی است نگاهی به شعارهای انتخاب شده برای سال در طول یک دهه گذشته بیندازید. تولید و توجه به بهبود و توسعه آن همواره مورد توجه سیاست‌گذاران بوده است. هرچندکه این توجه در مقام عمل فاقد کارایی است؛ گویی مسئولان تنها به شعار بسنده کرده اند. سال جاری با عنوان «تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی» نام‌گذاری شده است. با این وجود شاهد سایه افکندن چالش‌های متعددی بر عملکرد صنایع هستیم، یا به بیانی دیگر موانع متعددی در مسیر تولید وجود دارند که مسیر حرکت صنایع را دشوار می‌کنند.

10اردیبهشت
فلزات غیرآهنی کیمیا می‌شوند
تمرکز دنیا بر افزایش سهم انرژی‌های پاک، گذر از دوران ساخت‌وساز و بحران انرژی بر اهمیت استراتژیک فلزات غیرآهنی می‌افزاید

فلزات غیرآهنی کیمیا می‌شوند

دکتر احسان نمازی زاده *

ظرف سال‌های گذشته فلزات آهنی جایگاهی ویژه در مسیر رشد اقتصادی کشورها داشته و از این منظر از فولاد به‌عنوان فلز استراتژیک یاد می‌شد؛ اما با گذر زمان و عبور بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا از مرحله در حال توسعه بودن و تبدیل شدن به کشوری توسعه‌یافته از میزان اهمیت آهن در بازارهای جهانی کاسته شد.

28فروردین
چشم انداز معدن و صنایع معدنی در سال 1401

چشم انداز معدن و صنایع معدنی در سال 1401

بردیا امیرتیموری *

ظرف سال‌های اخیر که کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت، بخش معدن و صنایع معدنی علی‌رغم فشارهای اعمالی توانست با تکیه بر پتانسیل‌های بالقوه این حوزه در گردش چرخ‌های اقتصادی کشور، رشد تولید ناخالص داخلی، ارزآوری و افزایش اشتغالزایی نقشی مهم ایفا کند. در عین حال توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در سال‌های گذشته و رسیدن به بلوغ نسبی باعث شد تا حتی در دوران شیوع کرونا نیز بخش معدن و صنایع معدنی کشور کمترین آسیب را از این بحران ببیند و نقشی مهم در حفظ اشتغالزایی، رشد تولید داخلی و تامین بازار داخلی و صادراتی داشته باشد.

26آذر
تنظیم‌گری، پاشنه آشیل زنجیره ارزش فولاد

تنظیم‌گری، پاشنه آشیل زنجیره ارزش فولاد

پیام خسروی سعید

ظرفیت‌های ایران در بخش معدن و انرژی به توسعه زنجیره ارزش فولاد در کشور در طول سال‌های اخیر و همچنین هدف‌گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 منجر شده است. با این وجود سیاست‌های حاکم بر بخش معدن تا تولید محصول نهایی با انتقادات بسیاری همراه هستند. شاید به همین دلیل نیز توسعه فولادسازی در کشور متوازن و متعادل نیست و همین موضوع نیز تحقق تولید 55 میلیون تنی فولاد را در سال‌های آتی ناممکن می‌سازد. البته هرازچندگاهی دولت‌ها تلاش می‌کنند ضمن تنظیم بازار فولاد، توسعه صحیح این صنعت را هم مورد توجه قرار دهند؛ اما این دست اهداف درنهایت نتیجه‌بخش نیستند.

26آذر
چشم انداز  بهبود بازار فولادی‌ها در دوران پساکرونا

چشم انداز  بهبود بازار فولادی‌ها در دوران پساکرونا

احسان نمازی زاده

حدود 2 سال از آغاز شیوع ویروس کرونا در دنیا می‌گذرد و ظرف این بازه زمانی این ویروس علاوه بر نشانه گرفتن سلامت و جان انسان‌ها، بخش‌هایی از جمله اقتصاد، صنعت، خدمات و توسعه را نیز هدف قرار داده و از روال طبیعی و منطقی خود دور کرده است. در چنین شرایطی هرگونه اظهارنظری نسبت به آینده توسعه صنعتی باید در دو سناریو و با فرض استمرار وضعیت فعلی در کوتاه و میان مدت یا رفع کامل آن باشد. درواقع در حال حاضر در نظر گرفتن متغیر ویروس کرونا و تبعات شیوع این ویروس و راهکارهای مقابله با آن نیز در هر بررسی اقتصادی ضروری تلقی می‌شود.