1805 چهارشنبه,18 مهر 1403 | 15:13 سیامک راشت نیا

شش خبر خوش از صبانور طی شش ماه

شش خبر خوش از صبانور طی شش ماه

صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان است و زنجیره تولید در این استان از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی تا تولید کنسانتره آهن و نهایتا گندله آهن فعال است. محصول گندله با ویژگی‌های کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانه‌های فولاد کشور به مصرف می‌رسد.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بزرگترین تولیدکننده فرآورده‌های سنگ آهن در غرب و شمال غرب کشور است که از مرحله اکتشاف، استخراج ، فرآوری سنگ آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله را انجام می‌دهد. سنگ آهن دانه‌بندی این شرکت در معادن شهرک، گلالی، شهرک و ظفرآباد در استان کردستان و معدن باباعلی در استان همدان تولید می‌شود. محصول سنگ آهن دانه‌بندی معادن با مشخصات کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات کنسانتره‌سازی صبانور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره‌سازی  و گندله‌سازی در استان همدان است و زنجیره تولید در این استان از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی تا تولید کنسانتره آهن و نهایتا گندله آهن فعال است. محصول گندله با ویژگی‌های کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانه‌های فولاد کشور به مصرف می‌رسد.

همچنین زنجیره تولید صبانور در استان کردستان از مرحله تولید سنگ آهن دانه‌بندی و مصرف آن به عنوان خوراک کارخانه کنسانتره‌سازی فعال است و کارخانه گندله‌سازی نیز توسط شرکت فرعی آن، صبا امید غرب خاورمیانه  در دست احداث است. افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های صبانور نیز در برنامه‌های توسعه این شرکت قرار دارد. این شرکت از زیرمجموعه‌های مهم هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به شمار می رود.

در اینجا مروری داریم بر شش اتفاق خوشی که طی شش ماهه نخست سال جاری در شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور رخ داد:

چهار رکوردشکنی طی شش ماه
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در شش ماهه نخست سال جاری موفق شد در زمینه تولید گندله، تولید کنسانتره، تولید سنگ آهن دانه‌بندی و استخراج سنگ آهن رکوردشکنی کند. در تولید گندله با ثبت تولید ۳۲۱ هزار و ۷۸۰ تن، رکورد سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۴۰ هزار و ۸۲۲ تن شکسته شد. در تولید کنسانتره با تولید ۸۳۲ هزار و ۳۳۳ تن، رکورد سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۱۰ هزار و ۸۲۲ تن شکسته شد. در تولید سنگ آهن دانه‌بندی با تولید یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۸۱ تن، رکورد سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۷۵ تن شکسته شد. همچنین در استخراج سنگ آهن هم با استخراج دو میلیون و ۳۵۶ هزار و ۶۹۳ تن، رکورد سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۹۶۷ تن شکسته شد.

گندله‌سازی از نیمه گذشت
پروژه احداث گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه یکی از مهمترین پروژه‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور است. این پروژه که صبانور ۱۰۰ درصد سهام آن را در اختیار دارد، براساس آخرین اطلاعات منتشر شده پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان شهریور ۱۴۰۴ به مرحله راه‌اندازی برسد. این پروژه در سال ۱۳۹۸ در استان کردستان به عنوان بزرگترین گندله‌سازی غرب کشور کلید خورد و قرار است با ظرفیت اسمی ۹۲۰ هزار تن به بهره‌برداری برسد. اهمیت این پروژه به قدری است که در فهرست طرح‌های ۴۸ گانه پیشران پیشرفت اقتصادی ایران قرار گرفته است. یکی از نقاط تمایز این پروژه این است که در نزدیکی معادن سنگ آهن قرار دارد و این امر تامین ماده اولیه تولید را آسان و بهای تمام شده تولید را کاهش و حاشیه سود عملیاتی شرکت را افزایش خواهد داد. این کارخانه در ۴۰ کیلومتری معادن سنگ آهن شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور واقع شده است.

کشف ذخیره قابل توجه
در مرداد ماه، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از کشف ذخایر قابل توجه در معدن سنگ آهن ظفرآباد به میزان ۷۷۰ هزار تن خبر داد. صبانور در همین راستا گواهی کشف صادره مربوط به معدن سنگ آهن ظفرآباد مربوط به ماده معدنی مگنتیت (غیرپلاسری) با ذخیره قطعی ۷۷۰ هزار تن و ذخیره احتمالی ۵۲۰ هزار تن را منتشر کرد. پروانه معدن مذکور در سال ۱۳۸۹ به نام شرکت صبانور بوده که پس از برداشت حدود ۱۰۰ هزار تن و اتمام ذخیره، بدون استفاده و راکد مانده بود اما طی اکتشافات تفصیلی اخیر شرکت به نتایج ذکر شده منجر شد.

حفاری چشمگیر
در تیر ماه، آمار عملکرد صبانور در حوزه عملیات حفاری منتشر شد که حاکی از رقم خوردن اتفاقاتی چشمگیر در این شرکت بود. درحالی‌که برنامه حفاری سال ۱۴۰۲ شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در چهار معدن باباعلی، گلالی، شهرک و ظفرآباد در مجموع ۷۵ هزار متر بود، این شرکت موفق شد حدود ۸۰ هزار متر حفاری انجام دهد. میزان حفاری صبانور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن رشد ۳۳ درصدی را نشان داد.

سودآوری تاریخی
در خرداد ماه سال جاری، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور برگزار و در آن خبر خوش افزایش ۸۵ درصدی سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۲ اعلام شد. براین اساس، سود خالص صبانور در سال گذشته به حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان سود خالص در تاریخ شرکت محسوب می‌شود. نکته حائز اهمیت آن که حاشیه سود عملیاتی کنور در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ درصد بود که در مقایسه با سایر تولیدکنندگان بزرگ کنسانتره و گندله در کشور رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

مسوولیت اجتماعی
حوزه مسوولیت‌های اجتماعی همیشه جایگاهی کلیدی در فعالیت‌های شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی کشور داشته است و صبانور نیز این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهمترین اقدامات صبانور در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی احداث استخر سرپوشیده در شهر حسن آباد یاسوکند شهرستان بیجار است که مراسم کلنگ‌زنی آن در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد. قرار است این استخر با اعتباری بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال و در مدت ۱۸ ماه توسط صبانور احداث شود.

لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/11794
آخرین اخبار