به گزارش تجارت، معدن و فولاد: کاهش تقاضا در روزهای منتهی به روز ملی چین و تعطیلات سراسری در این کشور، عدم اعلام محرک اقتصادی جدید از سوی دولت چین و نامشخص بودن نتیجه توافق تجاری با ایالات متحده آمریکا از دلایل این عقبگرد قیمتی بود. درحالی که تقاضای داخلی برای محصولات فولادی پس از دوره همهگیری کرونا هیچگاه به شرایط عادی بازنگشت، افزایش تنش تجاری با ایالات متحده و احتمال وضع تعرفه بر واردات فولاد از سوی کشورهای اروپایی باعث شده تا تقاضای صادراتی نیز با چالش مواجه شود و مجموع این عوامل در عقبگرد بهای محصولات فولادی و به تبع سنگ آهن در چین اثرگذاشته است. در این شرایط برخی تحلیلگران به اعمال محرکهای جدید اقتصادی از سوی دولت چین با هدف بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد در 3 ماه پایانی سال امیدوارند. این موضوع میتواند ورق را در بازار آهن و فولاد برگردانده و باعث رشد قیمت این محصولات در هفتههای پایانی سال میلادی با تحریک تقاضای داخلی شود.
میلگرد در کف قیمت 3 ماهه
میلگرد فولادی در معاملات آتی در بازار داخل چین 2.3 درصد تا پایان ماه سپتامبر ارزان شد و با قیمت 3 هزار و 5 یوآن به ازای هر تن به فروش رفت؛ این در حالی بود که سنگ آهن عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین نیز در این ماه 0.16 درصد ارزان شد و با قیمت 104 دلار و 36 سنت به فروش رفت.
قیمت میلگرد فولادی در چین در پایان ماه سپتامبر به کمترین سطح در 3 ماه اخیر رسید؛ کاهش تقاضا برای این محصول و نگرانیهای مداوم در خصوص تقاضای ضعیف داخلی به دلیل رکود مستمر در بازار املاک و مستغلات و فشار بر فلزات صنعتی و نهادههای ساختمانی عامل این عقبگرد قیمتی بود. در عین حال اعلام مجدد شاخص مدیران خرید بخش تولید در فاز انقباضی نیز فشار کاهش تقاضا در بازار فلزات را تایید کرد.
سنگ آهن در کف نرخ ماهانه
قیمت آتی سنگ آهن در پایان ماه سپتامبر به ۷۸۰.۵ یوان در هر تن رسید که این رقم پایینترین نرخ فروش این محصول طی 4 هفته اخیر بود. فولادسازان چینی پیش از آغاز تعطیلات روز ملی چین خرید جدیدی برای سنگ آهن انجام ندادهاند و این موضوع در عقبگرد بهای سنگ آهن موثر واقع شده است.
در عین حال در نیمه ماه سپتامبر اخباری مبنی بر احتمال تعرفه واردات بر روی محصولات فولادی چین از سوی اروپاییها منتشر شد که این خبر نیز در عقبگرد بهای آهن و فولاد موثر بود. کشورهای غربی درصدد هستند تا از فولادسازان این منطقه با هدف تولید استراتژیک محافظت کنند. بازار فولاد با مازاد ظرفیت جهانی مواجه است و این موضوع از حاشیه سود این صنعت کاسته است؛ در این شرایط اگر دولتهای اروپایی برای حمایت از صنایع داخلی خود به سراغ وضع تعرفه نروند، بخش عمدهای از فولادسازان این منطقه توان رقابت قیمتی با فولادسازان چینی را نداشته و بنابراین از عرصه رقابت خارج میشوند.
در این شرایط چینیها نیز به دنبال محدود کردن ظرفیتسازی جدید برای بخش آهن و فولاد هستند؛ مقامات دولتی چین کاهش 2 تا 3 درصدی تولید فولاد برای سال جاری را دنبال میکنند. این موضوع از سقوط بیشتر بهای محصولات فولادی ممانعت میکند. رشد بهای فولاد عاملی در جهت تقویت قیمت سنگآهن نیز به شمار میرود.
استمرار انقباض در بخش تولید چین
شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه سپتامبر در فاز انقباض یعنی 49.8 واحد اعلام شد؛ این ششمین ماه متوالی بود که این شاخص در فاز رکود قرار گرفت؛ واحدهای تولیدی چین چشمانتظار اعمال محرکهای جدید اقتصادی از سوی دولت و توافق تجاری پایدار با ایالات متحده آمریکا هستند و در این مسیر همچنان از تولید بیشتر محصول اجتناب میکنند. شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی چین نیز برای ماه سپتامبر برابر 50 واحد اعلام شد؛ این درحالی است که این شاخص برای ماه قبل برابر 50.3 واحد بود.
اگرچه شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین در ماه سپتامبر در فاز رکود اعلام شد؛ اما میزان این شاخص نسبت به ماه قبل (اوت) رشدی 0.4 واحدی داشت که این بهبود نشان از امیدواری واحدهای تولیدی به بهبود شرایط دارد. شرکت کنندگان در نظرسنجی رویترز شاخص مدیران خرید بخش تولید چین را برابر 49.6 پیشبینی کرده بودند و بنابر این میزان این شاخص نسبت به پیشبینیها اندکی بهبود یافت که این موضوع سیگنالی مثبت برای بازارها به همراه داشت، هر چند اعلام شاخص در فاز انقباضی برای ششمین ماه متوالی اثر منفی به مراتب بیشتری بر این بازار داشت.
اقتصاد چین از محل 2 فاکتور با رکود طولانی مدت مواجه است؛ تقاضا در بازار داخلی این کشور پس از پایان یافتن شیوع کرونا بهبود مورد نظر را پیدا نکرد و درواقع وضعیت به دوران پس از کرونا برنگشت. در عین حال تعرفههای دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، کارخانههای چینی و همچنین شرکتهای خارجی خریدار قطعات را تحت فشار قرار داده است.
شو تیانچن، اقتصاددان ارشد واحد پردازش داده اکونومیست، با اشاره به رقم شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین گفت: این بهبود، نشاندهنده افزایش تقاضای فصلی است، به شکل معمول از میزان تقاضا برای محصولات صنعتی در چین در فصل تابستان کاشته میشود، این موضوع نتیجه بروز بارانهای موسمی در این کشور در این زمان است.
وی افزود: به شکل معمول اقتصاد چین در فصول مختلف سال نوسان دارد؛ حمایتهای اقتصادی دولت محرک رشد اقتصادی در 3 ماه ابتدایی سال است، در 3 ماهه دوم رشد اقتصادی کند میشود، در 3 ماهه سوم نیز اقتصاد مطابق هدفگذاری پیش نمیرود، اما در 3 ماه پایانی سال با افزایش حمایت های دولت مجدد رشد اقتصادی به مسیر رشد بازمیگردد تا در مجموع اهداف تعیین شده برای رشد اقتصادی چین در بازه یک ساله محقق شود.
چین در مارپیچ مرگ بازار املاک
جهش مستمر بهای ملک موضوع ناخوشایندی است که به زیان مردم تمام میشود؛ با این وجود این بدترین سناریو برای اقتصاد نیست. سقوط قیمت خانه در یک منطقه حتی میتواند تبعات منفی به مراتب بیشتری داشته باشد.
دولت چین سالها با حمایت از بخش ساختوساز در این کشور سعی کرد تا رشد اقتصادی بالا را محقق کند؛ افزایش ساختوساز در چین برای چند دهه متوالی که با مهاجرت روستاییان به شهرها نیز حمایت میشد باعث گسترش کارخانههای تولیدی در چین شد. با وجود این واحدهای تولیدی برای کسب سهم از بازار به تولید محصول ارزان و رقابت قیمتی با یکدیگر روی آوردند به نحوی که در بسیاری موارد سود آنها به صفر میل کرد. با این وجود از زمان همه گیری کرونا در چین و سپس دنیا، ورق در بازار املاک و مستغلات چین بازگشت. در آن زمان بسیاری از شرکتهای توسعهدهنده املاک در چین با چالش جدی انبوه خانههای فروش نرفته و بحران بدهی مالی مواجه بودند، اما حمایتهای مالی دولت مانع عیان شدن این بحران شده بود. تغییر رویکرد دولت چین در این زمینه و کاهش حمایتهای مالی باعث شد تا دومینوی سقوط شرکتهای توسعهدهنده ملک در چین آغاز شده و زمینهساز سقوط بهای ملک در این کشور به دلیل از دست رفتن اعتماد عمومی به سرمایهگذاری در این بازار را رقم بزند.
در شرایط کنونی چینیها به دلیل نااطمینانی نسبت به آینده اقتصادی، پسانداز را به خرج و سرمایهگذاری در بازار ملک ترجیح میدهند. برآور میشود که در شرایط کنونی 43.2 درصد تولید ناخالص داخلی در چین پسانداز میشود، این رقم بالاترین میزان در دنیا و تقریبا 2 برابر پسانداز آمریکاییها است.
اگر مردم چین برای خرج بیشتر و پسانداز کمتر متقاعد میشدند؛ تولیدات صنعتی این کشور جذب بازار داخلی میشد. با این وجود سقوط بازار املاک طی سالهای اخیر به اعتماد مصرفکنندگان آسیب زده به نحوی که مردم به سمت خرید بیشتر نمیروند.
در شرایطی که بخش املاک و مستغلات در چین در حال ورشکستگی قرار دارد، مردم از خرید واهمه دارند و صادرات نیز تحت شعاع سیاست های اقتصادی ترامپ قرار گرفته، چین میتواند در معرض یک فاجعه اقتصادی قرار گیرد. در این شرایط افزایش سطح رفاه داخلی و تشویق مردم به خرید بهترین برگ برنده چین برای عبور از بحران کنونی است.