به گزارش تجارت، معدن و فولاد: او گفت: نقایص فنی، ضعف بازاریابی و بیتوجهی به بازارهای بزرگ مصرفکننده، بهویژه هند، میتواند فرصت ایران برای ورود به زنجیره جهانی فولادهای با ارزش افزوده بالا را تهدید کند.
کیوان جعفری طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بینالملل فولاد و سنگ آهن در دوازدهمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس با محور «فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا» با اشاره به تولید فولادهای AHSS اظهار کرد: به موادی همچون تیتانیوم، منگنز و برخی فلزات دیگر نیاز است، اما سولفور و فسفر برای آن نیاز نسیت و در بسیاری از کنفرانسها به مواد اولیه مورد نیاز پرداخته نمیشود، چرا که قرار نیست سنگ آهن و گندله مورد نیاز فولادهای HASS را وارد کنیم، سولفور و فسفر برای تولید باید حداکثر ۰.۰۲ باشد، در حال حاضر برای فراوری فسفرزدایی سنگآهن تولیدی در منطقه سنگان و گلگهر، دارای سطح سولفور بالا هستند.
وی افزود: تولید فولاد AHSS، آنیلینگ بین مرحلهای دارد که در فرآیند تولید چند بار انجام میشود، اگر این عملیات به درستی اجرا نشود، فولاد خواص خود را از دست میدهد، همچنین تست ها یبرای اندازهگیری دقیق سطوح فولادی به دستگاه های پیشرفتهای نیاز دارد.
کارشناس ارشد بازارهای بین الملل فولاد و سنگ آهن بیان کرد: مشکل اصلی صنعت فولاد ایران، درست مانند بسیاری از بخش های دیگر، ضعف جدی در بازاریابی است؛ جاییکه موازی کاری ها فراوان است و اطلاعات نه شفاف منتقل میشود و نه در زمان درست به دست تصمیم گیران میرسد.
جعفری طهرانی گفت: شانس فولادسازان ایرانی برای حضور در بازار هند (دومین تولید کننده فولاد جهان) بسیار بیشتر از بازاری مانند ترکیه (درحال حاضر در رتبه هفتم است) است، چرا که ترکیه بخش عمده تولید خود را صادر میکند، اما هند ۱۴۹.۵ تن فولاد تولیدی یک بازار مصرفکننده است و حدود ۹۰ درصد تولید فولاد این کشور در داخل مصرف میشود، پس ضروری است از اکنون بازار هند بهعنوان مقصدی مهم برای صادرات فولادهای پیشرفته، AHSS و سایر محصولات فولادی در نظر گرفته شود.
منبع: ایراسین