482 شنبه,23 تیر 1403 | 11:55 سیامک راشت نیا

پیش بینی قیمت ها در بازار فولاد ایران در هفته جاری (۲۳ تا ۲۹ تیر)

پیش بینی قیمت ها در بازار فولاد ایران در هفته جاری (۲۳ تا ۲۹ تیر)

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار در مجموع ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد: در هفته منتهی به ۲۲ تیر، همان‌‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. در هفته گذشته، در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۴ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) در پایان هفته گذشته به‌طور میانگین به ۲۸۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۶۴۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۳۰۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار در مجموع ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱.۸ درصد افزایش یافته است.

هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا، با قیمت میانگین موزون ۲۵۸۲۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۸۴۱۱ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۳ تیر ۱۴۰۳، افزایش ۲۶ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۱ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۷۵۰ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۵۰۲۵ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۱ تیر ۱۴۰۳، افزایش ۸۱ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۰.۴ درصدی را نشان می‌دهد. در هفته گذشته، قیمت شمش فولادی در بورس کالا برای دومین هفته متوالی در اثر محدودیت‌های برق، سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۵ تیر ۱۳.۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۳.۵ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۱۱ درصد حجم عرضه‌شده میلگرد و ۸۷ درصد حجم عرضه شده شمش فولادی معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۳۱۰۰ تومانی (معادل ۵ درصدی) نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۶۱۳۰۰ تومان به ۵۸۲۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ۴۳۴۱۱ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی افزایش قیمت‌ها خواهیم بود. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار داخلی فولاد، همچنان محدودیت مصرف برق شرکت‌های فولادی است. در هفته گذشته، مصرف برق ایران رکوردشکنی کرد و به ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات رسید. موج فعلی گرمای هوا در کشور تا روز سه‌شنبه هفته پیش‌رو ادامه خواهد داشت. هر یک درجه افزایش دما، مصرف برق کشور را ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می‌دهد. هفته گذشته، قیمت شمش فولادی برای دومین هفته متوالی، سقف تاریخی جدیدی را ثبت کرد. این موارد در کنار کاهش عرضه شمش فولادی، مانعی برای کاهش قابل توجه قیمت‌ محصولات فولادی است. البته عامل دوم تأثیرگذار بر بازار فولاد، نرخ ارز در بازار آزاد است. این عامل در هفته گذشته کاهش نسبی قیمت‌ محصولات فولادی را رقم زد و در هفته‌های پیش‌رو نیز در صورتی که تغییرات قابل توجهی در نرخ ارز صورت گیرد، بازار فولاد را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

منبع: فراطرح فولاد
لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/482
آخرین اخبار