485 شنبه,23 تیر 1403 | 13:47 سیامک راشت نیا

پروژه‌های مهمی که در میدکو به ثمر رسید

پروژه‌های مهمی که در میدکو به ثمر رسید

این مجموعه در حوزه توسعه معادن و همچنین توسعه صنایعی همچون فولاد، مس و... پروژه هایی را تعریف کرده است که حالا پس از سال ها امروز یکی از بازیگران اصلی توسعه بخش معدن است اما تقریبا بی سر و صدا توسعه های خود را جلو می برد.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد: میدکو با تدوین نقشه راهی کارشناسی برای بهره برداری از ظرفیت‌های معدنی به سراغ تعریف طرح‌هایی رفته که حالا یک به یک به ثمر رسیده است و می‌تواند سوددهی میدکو و سهم خواهی آن در بخش معدن را افزایش دهد.
 
این مجموعه در حوزه توسعه معادن و همچنین توسعه صنایعی همچون فولاد، مس و... پروژه هایی را تعریف کرده است که حالا پس از سال ها امروز یکی از بازیگران اصلی توسعه بخش معدن است اما تقریبا بی سر و صدا توسعه های خود را جلو می برد. 

 

مجمع عمومی فوق العاده و مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه  فرصتی بود تا میدکو  به پروژه های به بار نشسته خود اشاره ای داشته باشد و از سویی دیگر گزارشی از پیشرفت پروژه های در دست اجرا به سهامداران خود بدهد. 

 

میدکو در سال گذشته سهم خوبی از تولید معدنی را به خود اختصاص داده است که نشان می دهد حجم فعالیت های معدنی این مجموعه رو به افزایش است. 

 

شرکت میدکو در سال گذشته بیش از 100  میلیون تن عملیات معدنی انجام داده است که بی شک در ادامه مسیر باید با افزایش تولید در حلقه های دیگر زنجیره های معدنی همراه شود. درواقع میدکو توسعه اصلی را از حلقه اولیه شروع کرده است تا با تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز بتواند افزایش تولید در حلقه های بعدی را محقق کند. 

 

البته نگاهی به آمارهای تولیدی در ادامه مسیر نشان می دهد، میدکو توانسته این موضوع را در سال 1402 محقق کند. این شرکت در سال گذشته موفق به تولید 22  میلیون تن محصول شده است که شامل  شمش فولاد، آهن اسفنجی، گندله سنگ آهن، کنسانتره سنگ آهن، کاتد مس، لوله مسی، فروسیلیس، شمش منیزیم، کنسانتره زغالسنگ ، کک متالورژی، قطران ، آهک و دولومیت می شود. 

 

در نهایت با تولید 22  میلیون تن از محصولات یاد شده این مجموعه توانسته 7  میلیون تن محصول نهایی تولید کند. 

 

همانطور که بیان شد، میدکو با این میزان تولید سهم مهمی در بخش معدن دارد، در این زمینه 75  درصد از این محصولات راهی بازارهای داخلی شده اند اما 25  درصد دیگر توانسته برای مدیکو ارزآوری داشته باشد. 

اما در کنار محصولات تولیدی  برخی پروژه های میدکو در سال گذشته به بار نشست و برخی دیگر با درصد پیشرفت بسیار خوبی همراه است که بی شک در سال جاری به بهره برداری می رسد.  

 

پروژه های این مجموعه در چند محور در حال اجرا است. اولین دلیل برای اجرای طرح های توسعه ای  افزایش ظرفیت ها و بهبود فرآیند تولید است.

 

 از سویی دیگر میدکو همواره حفظ محیط زیست را در اولویت های خود قرار داده است. توجه به پروژه های زیست محیطی نقش بسیار مهمی در تحقق توسعه پایدار دارد. اما در کنار این موارد برخی پروژه های میدکو در حوزه مسئولیت های اجتماعی  به بهره برداری رسیده است که می تواند مشکلات در حوزه معارضان محلی را به کمترین حالت خود برساند. 

 

میدکو سال گذشته موفق شد تا از پروژه کارخانه شمش منیزیم  با ظرفیت 600 هزار تن، واحد گازی نیروگاه بوتیا، درایر کنسانتره زرند و دیواترنیگ زرند را به بهره برداری رساند. 

 

اما برای تحقق دیگر اهداف این مجموعه، میدکو پروژه های دیگری را در دستور کار دارد که میزان پیشرفت آنها نشان می دهد سال جاری سال بسیار خوبی برای میدکو خواهد بود.  میدکو در حال حاضر پروژه بویلر 2  کوره بلند  با94.4 درصد، واحد بخار نیروگاه برق بوتیا  با 92 درصد، تعمیرگاه معدن جلال آباد با 78 درصد، کارخانه احیای مستقیم بوتیا با 71.8 درصد، جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر زرند با 65.7 درصد، جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهر کرمان با 61.2 درصد و دیواترینگ 2  سیرجان با 57.5 درصد پیشرفت همراه است.  

 

نگاهی به این پروژه ها نشان می دهد دو پروژه مهم میدکو در حوزه تامین آب با نگاه حفظ محیط زیست است. درواقع استفاده از فاضلاب شهر زرند و کرمان می تواند در کاهش آلایندگی های زیست محیطی نیز موثر و  در کنار آن می تواند در تامین آب میدکو موثر و در صرفه جویی مصرفی و ارزی اثر داشته باشد.

 

اما در حوزه تامین برق نیز میدکو به دنبال توسعه نیروگاه بوتیا است تا بتواند با بهره برداری از ظرفیت کامل آن بتواند بر چالش های موجود در تامین برق غلبه کند. بی تردید افزایش تولید برق می تواند تولید را در واحدهای معدنی افزایش دهد. به هر حال امروز بخش معدن و صنایع معدنی در تامین برق با مشکلات زیادی  مواجه است که اثر آن را باید در کاهش تولید یا عقب ماندن از برنامه ها مشاهده کرد. 

 

اما بهره برداری از کارخانه احیای مستقیم بوتیا نیز می تواند سهم میدکو در تولید فولاد را افزایش دهد و این در حالی است که این مجموعه با در اختیار داشتن معادن سنگ آهن می تواند مواد اولیه این کارخانه را تامین و به ظرفیت تولید دست پیدا کند. 

 

طرح های میدکو حاکی از آن است که توسعه ها آرام آرام در این مجموعه در حال شکل گیری است و در افزایش سهم این مجموعه از بخش معدن می تواند نقش بسزایی داشته باشد. استراتژی تیم میدکو در این سال ها و با توجه به ثبات مدیریت به معنای حرکت در مسیری است که نقشه راه آن به صورت کارشناسی شده تدوین شده و امروز هر یک از اهداف در حال تحقق هستند. 

 

در چنین شرایطی درآمدهای میدکو نیز با افزایش همراه خواهد شد. همانطور که میدکو با سرمایه ثبت شده 20،000 میلیارد طی عملکرد سال مالی 1402 توانسته 4،198 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند و سود خالص هر سهم شرکت 21 تومان و سود نقدی هر سهم 19 تومان تصویب شد. با بهره برداری از طرح های جدید باید منتظر افزایش سوددهی این مجموعه برای سال 1403 باشیم.

منبع: تیتر۲۰
لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/485
آخرین اخبار