632 چهارشنبه,3 مرداد 1403 | 11:52 سیامک راشت نیا

کاهش نرخ بهره چین نتوانست بازار سنگ‌آهن و مس را احیا کند

کاهش نرخ بهره چین نتوانست بازار سنگ‌آهن و مس را احیا کند

قراردادهای آتی سنگ آهن در بورس سنگاپور ۰.۴% کاهش یافت و به ۱۰۶.۷۹ دلار در هر تن رسید، در حالی که قرارداد اصلی داخلی چین در بورس کالای دالیان در زمان معاملات روزانه ۰.۳% کاهش یافت و به ۷۹۸.۵ یوان (۱۰۹.۷۹ دلار) در هر تن رسید.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد: اولین کاهش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بلندمدت چین در ۱۱ ماه گذشته واکنش خاصی از سوی کالاهایی که معمولاً انتظار می‌رود بیشترین بهره را ببرند، نداشت. بانک مرکزی چین روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ بهره هفت روزه ریپوی معکوس را از ۱.۸% به ۱.۷% کاهش می‌دهد و دقایقی پس از آن اعلامیه، نرخ‌های بهره معیار نیز به همان میزان در ماه کاهش یافتند اما اولین کاهش گسترده نرخ بهره از اوت گذشته، علاقه خرید چندانی در بازارهای سنگ آهن و مس ایجاد نکرد، دو کالایی که بیشترین وابستگی را به بخش‌های اصلی اقتصاد چین، یعنی ساخت و ساز و تولید، دارند.

قراردادهای آتی سنگ آهن در بورس سنگاپور ۰.۴% کاهش یافت و به ۱۰۶.۷۹ دلار در هر تن رسید، در حالی که قرارداد اصلی داخلی چین در بورس کالای دالیان در زمان معاملات روزانه ۰.۳% کاهش یافت و به ۷۹۸.۵ یوان (۱۰۹.۷۹ دلار) در هر تن رسید.

قراردادهای آتی مس در لندن ۱.۰% کاهش یافت و به ۹,۲۱۶.۵۰ دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین سطح از ۸ آوریل است، در حالی که قراردادهای مس در شانگهای با ۰.۸۶% کاهش به ۷۶,۲۲۰ یوان رسید و همچنین پایین‌ترین سطح از ۸ آوریل بود. واکنش بی‌رمق قیمت‌ها به کاهش نرخ بهره به دلیل این است که سیاست‌گذاران چین واقعاً تمام تلاش خود را برای تقویت اقتصاد دوم جهان به کار نگرفته‌اند.

رویداد سیاسی مهم پنج ساله که هفته گذشته برگزار شد، نتوانست اطمینان بخشی نسبت به تلاش‌های پکن برای تقویت رشد اقتصادی را ایجاد کند و نتوانست باعث احیای بخش خانه ی مسکونی شود.

ریسک پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایالات متحده در نوامبر و وعده او برای افزایش تعرفه‌های تجاری بر چین و دیگر کشورها نیز باعث احتیاط ناظران بازار درباره چشم‌انداز اقتصادی چین شده است.با این حال، نگرانی‌ها در مورد چین عمدتاً به سنتیمنت بازار محدود شده است، زیرا هر دو بازار سنگ آهن و مس بیشتر به الگوهای تجاری مرتبط واکنش نشان می‌دهند.

واردات و صادرات مس به نظر می‌رسد به پویایی‌ بازار واکنش نشان می‌دهند، با ورود مس به چین در ماه ژوئن به شدت کاهش یافته و به ۴۳۶,۰۰۰ تن رسیده است، ۱۵.۶% کاهش نسبت به ۵۱۴,۰۰۰ تن در ماه مه، این کاهش به دلیل افزایش شدید قیمت مس بود، با قراردادهای لندن که در ۲۰ مه به بالاترین سطح تاریخ ۱۱,۱۰۴.۵۰ دلار در هر تن رسیدند. قیمت‌های بالاتر عملاً پنجره آربیتراژ را برای بازرگانان چین بسته و به جای خرید مس برای افزایش موجودی‌ها، شروع به فروش در بازار جهانی کرده‌اند.

به نقل از رویترز، صادرات مس چین در ماه ژوئن به رکورد ۱۵۷,۷۵۱ تن رسید که بیش از دو برابر سطح ماه مه و ۵۵% بالاتر از رکورد قبلی ۱۲ سال پیش است. موجودی‌های مس نظارت شده توسط بورس آتی شانگهای شروع به کاهش از سطح چهار ساله کرده‌ و در هفته منتهی به ۱۹ ژوئیه به ۳۰۹,۱۸۲ تن رسیده‌، که از اوج ۵۱ ماهه ۳۳۹,۹۶۴ تن در هفته منتهی به ۷ ژوئن کاهش یافته است.

 پیام کلی از بازارهای سنگ آهن و مس چین این است که بازرگانان بیشتر به قیمت‌گذاری جهانی و پویایی‌ بازار پاسخ می‌دهند تا به حرکات سیاستی.

منبع: کانال انجمن مس ایران
لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/632
آخرین اخبار