به گزارش تجارت، معدن و فولاد: در پی رد قطعنامه مربوط به رفع تحریمهای ایران در تاریخ ۲۸ شهریور توسط شورای امنیت سازمان ملل، بازار خودرو یکی از نخستین بخشهای اقتصادی بود که واکنش نشان داد. هرچند این تصمیم به معنای فعالسازی «مکانیسم ماشه» نیست، اما فضای سیاسی و نگرانیهای ناشی از آن به سرعت در قیمت خودروها بازتاب یافت.
افزایش تدریجی قیمتها
بررسی قیمتها از ۲۳ تا ۳۰ شهریور نشان میدهد بیشتر خودروهای داخلی رشد قیمتی داشتهاند.
سهند پلاس با جهش ۲۵ میلیون تومانی، از ۷۸۵ به ۸۱۰ میلیون تومان رسید.
اطلس G با افزایش ۲۰ میلیونی، از ۶۶۵ به ۶۸۵ میلیون تومان معامله شد.
خودروهای پرتقاضا مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما (۱,۱۷۰ به ۱,۱۸۵ میلیون تومان)، ۲۰۷ TU3 (۷۸۵ به ۸۰۰ میلیون تومان) و سورن پلاس (۹۸۵ به ۱,۰۰۰ میلیون تومان) نیز رشد ۱۵ تا ۲۰ میلیونی را تجربه کردند.
سایر مدلها شامل تارا V4، دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین پلاس اتوماتیک، ساینا S و کوییک S نیز افزایشهای جزئیتر در محدوده ۵ تا ۱۰ میلیون تومان داشتند.
دلایل واکنش بازار
کارشناسان سه عامل کلیدی را برای این تغییرات عنوان میکنند:
ابهام سیاسی و نگرانی از آینده که تقاضای احتیاطی را در بازار بالا برده است.
اثر غیرمستقیم بر نرخ ارز؛ هرچند جهش چشمگیری رخ نداده، اما انتظارات تورمی فعال شده است.
وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات که هر محدودیتی در تجارت خارجی میتواند قیمتها را به سرعت بالا ببرد.
چشمانداز پیشرو
آینده بازار خودرو بیش از هر چیز به تحولات سیاسی وابسته است. اگر در هفتههای آینده تنشها کاهش یابد، احتمال بازگشت ثبات نسبی وجود دارد؛ اما در صورت تداوم شرایط مبهم یا اعمال محدودیتهای تازه، موج جدیدی از گرانی میتواند بازار خودرو را در بر گیرد.