1879 دوشنبه,23 مهر 1403 | 12:19 سیامک راشت نیا

عدم‌النفع صنعت فولاد ایران ناشی از محدودیت‌های برق در نیمه نخست امسال چه میزان بود؟

عدم‌النفع صنعت فولاد ایران ناشی از محدودیت‌های برق در نیمه نخست امسال چه میزان بود؟

میانگین تولید فولاد میانی ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری که در آن‌ها هیچ‌گونه محدودیت انرژی وجود نداشته است، ۳.۲۲ میلیون تن در ماه بوده است. این بدان معنا است که در صورتی که محدودیت‌های برق وجود نمی‌داشت، فولادسازان ایرانی توان آن را داشتند که (با همان رویه ماه‌های فروردین و اردیبهشت) مجموعاً ۱۹.۳۲ میلیون تن فولاد میانی در نیمه نخست امسال تولید کنند.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد: بررسی ها نشان می‌دهد که حدود ۵ میلیون تن تولید فولاد ایران به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد دلار در نیمه نخست سال جاری عمدتاً به واسطه محدودیت‌های برق از دست رفته است.

میانگین تولید فولاد میانی ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری که در آن‌ها هیچ‌گونه محدودیت انرژی وجود نداشته است، ۳.۲۲ میلیون تن در ماه بوده است. این بدان معنا است که در صورتی که محدودیت‌های برق وجود نمی‌داشت، فولادسازان ایرانی توان آن را داشتند که (با همان رویه ماه‌های فروردین و اردیبهشت) مجموعاً ۱۹.۳۲ میلیون تن فولاد میانی در نیمه نخست امسال تولید کنند. اما میزان تولید واقعی فولاد میانی کشور در نیمه نخست امسال ۱۴.۳۳ میلیون تن بوده است. در واقع، عمدتاً به دلیل محدودیت‌های برق، ۴.۹۹ میلیون تن تولید فولاد کشور در نیمه نخست امسال از دست رفته است که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود.

میانگین قیمت فولاد صادراتی ایران در نیمه نخست امسال ۴۶۸ دلار به ازای هر تن بوده است. با این محاسبات، ارزش تولید فولاد از دست رفته در نیمه نخست امسال به واسطه محدودیت‌های برق ۲.۳۳ میلیارد دلار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که محدودیت‌های برق باعث شده تا ضریب بهره‌برداری صنعت فولاد ایران از ظرفیت‌های منصوبه فولادسازی در نیمه نخست امسال به ۵۸.۵ درصد برسد.

عدم‌النفع صنعت فولاد ایران ناشی از محدودیت‌های برق نشان می‌دهد که تحمیل بار کسری برق در کشور به صنایع فولاد، راهکار مناسبی برای حل چالش برق نیست و نتیجه آن به زیان کل اقتصاد کشور خواهد بود. لذا برای فصل گرم سال آتی، نهادهای سیاست‌گذار باید به فکر راه‌های جایگزین برای مدیریت مصرف برق باشند و هزینه کمبود برق را به صنعت فولاد کشور که دهمین صنعت بزرگ فولاد جهان است، تحمیل نکنند.


 

منبع: پترومتالز
لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/11868
آخرین اخبار