به گزارش تجارت، معدن و فولاد: وی با قدردانی از برگزارکنندگان و حامیان این رویداد، گفت سیاست اصلی این کنفرانس از ابتدا ترویج ارزش افزوده و توسعه فناوری در صنعت فولاد بوده و امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه صنعت فولاد در جهان در حال یک «تحول راهبردی» است، افزود: گذر صنایع به سمت فولادهای پیشرفته، رشد تقاضا و ضرورت دیجیتال سازی، دولتها و شرکتهای بزرگ را وادار کرده که فناوریهای کمکربن و انرژیهای تجدیدپذیر را در مسیر توسعه خود قرار دهند.
به گفته وی، در حوزههایی چون خودروهای نسل جدید، انرژی، صنایع نظامی و سازههای خاص، نیاز به فولادهای فوقمقاوم و سبک بهطور چشمگیری افزایش یافته است. همچنین دیجیتال سازی، اتوماسیون، استفاده از دوقلوهای دیجیتال، هوش مصنوعی در کنترل کیفیت و شبیهسازی میکروساختارها، به «قابلیتهای جدید صنعت فولاد» تبدیل شده است.
سمیعینژاد تأکید کرد: «آینده صنعت فولاد بدون نوآوری فناورانه و ارتقای سبد محصولات قابل تصور نیست.»
رئیس ایمیدرو به دادههای جهانی مصرف فولاد اشاره کرد و گفت: ۵۲ درصد فولاد جهان در ساختمان و زیرساخت، ۱۶ درصد در ماشینآلات، ۱۲ درصد در خودرو، ۱۰ درصد در لوله و محصولات فولادی، ۵ درصد در تجهیزات الکتریکی و ۲ درصد در لوازم خانگی مصرف میشود.
وی افزود: کیفیت فولاد مصرفی در همه حوزهها در حال تغییر است و روند جهانی به سمت فولادهای ویژه و تخصصی حرکت میکند. این روند بهویژه با توسعه پروژههای زیرساختی جدید، تولید خودروهای برقی، رشد صنایع الکترونیک، نیاز به سازههای بلندمرتبه، پیشرفت انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای نوظهور، شتاب بیشتری گرفته است.
سمیعینژاد گفت تنها در سال ۲۰۲۴، ۴۵ درصد رشد بازار فولاد ناشی از افزایش نیاز صنایع ماشینآلات بوده و ۴۸ درصد پروژههای زیرساختی جهان با فولادهای ویژه استحکام بالا اجرا شده است.
سمیعینژاد در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه عملکرد صادراتی ایران و ترکیه پرداخت و گفت: تولید فولاد خام ترکیه در ۲۰۲۴ به حدود ۳۶.۹ میلیون تن رسید؛ تولید ایران حدود ۳۱.۴ میلیون تن بوده است.
وی تأکید کرد: ایران باید از صادرات فولاد خام فاصله بگیرد و به سمت صادرات محصولات پیچیده و با ارزش افزوده بالا حرکت کند؛ این یک الزام راهبردی برای رقابت منطقهای است.
به گفته رئیس ایمیدرو، اکنون زمان آن رسیده که تمرکز کشور از توسعه ظرفیت تولید خام به سمت «توسعه فناوری، نوسازی خطوط و تولید فولادهای پیشرفته» تغییر یابد.
وی فولادهای آینده ایران را در این گروهها تعریف کرد:
فولادهای آلیاژی ویژه
فولادهای ضدزنگ تخصصی
فولادهای مقاوم به خوردگی و دما
فولادهای مورد نیاز صنایع خودرو، انرژی، تجهیزات پزشکی و دفاعی
سمیعی نژاد گفت: این محصولات نه تنها درآمد صادراتی بیشتری دارند، بلکه جایگاه ایران را در زنجیره ارزش جهانی ارتقا میدهند.
وی آینده صنعت فولاد ایران را در سه محور کلیدی خلاصه کرد:
۱. تأمین پایدار مواد اولیه
از طریق قراردادهای بلندمدت
سرمایهگذاری اقتصادی در معادن
مدیریت بهینه مصرف
۲. نوسازی فناوری و توسعه محصولات پیشرفته
حمایت از دیجیتال سازی
ارتقای کیفیت
توسعه فولادهای خاص و پیشرفته
۳. تنوعبخشی به سبد صادراتی
ورود جدی به بازار محصولات با ارزش افزوده بالا
هدفگیری بازارهای منطقه بهویژه در حوزه انرژی و صنعت
ایجاد مشوقها جهت تقویت صادرات محصولات ویژه
رئیس هیأت عامل ایمیدرو در پایان تأکید کرد: حرکت به سمت فولادهای پیشرفته، یک ضرورت استراتژیک برای آینده صنعت، اشتغال و اقتصاد کشور است. آینده متعلق به کشورهایی است که از فولاد تجاری فاصله گرفته و سبد محصولات خود را با فناوریهای نوین و ارزش افزوده بالا متحول کنند.