8735 یکشنبه,23 آذر 1404 | 13:20 سیامک راشت نیا

مشاور نوآوری و اقتصاد فناوری شرکت ملی مس:

عبور صنعت مس از چالش‌های نوآوری با استقرار نظام مدیریتی ممکن می شود

عبور صنعت مس از چالش‌های نوآوری با استقرار نظام مدیریتی ممکن می شود

مشاور نوآوری واقتصاد دانش بنیان شرکت ملی صنایع مس ایران، ضمن تشریح پیچیدگی‌های نوآوری در صنعت مس، به راهکارهای عبور از این چالش‌ها و ضرورت استقرار نظام مدیریت نوآوری در این شرکت بزرگ صنعتی پرداخت.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد:  دکتر هادی نیلفروشان عصر ۲۲ آذرماه، در جریان همایش ملی ایده‌های نوآورانه و فناورانه زنجیره ارزش مس در رفسنجان، اظهار کرد: صنعت مس به‌صورت مستقیم حدود ۲۲ هزار نفر اشتغال‌زایی دارد و در مجموع نزدیک به ۴۰ هزار نفر از محل فعالیت‌های شرکت ملی صنایع مس ایران ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: عملیات حفاری در صنعت مس بسیار سنگین است و هم‌اکنون در هشت استان کشور و در پهنه‌های مختلف معدنی در حال انجام است.

لزوم نوآوری در صنعت مس و پیچیدگی‌های آن

مشاور نوآوری واقتصاد دانش بنیان شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به ضرورت حرکت به سمت نوآوری تصریح کرد: علیرغم افزایش قیمت جهانی مس، دلایل و انگیزه‌های متعددی وجود دارد که همچنان ما را نیازمند نوآوری می‌کند؛ از جمله پایین بودن نرخ بهره‌وری، تشدید رقابت در سطح جهانی، افزایش هزینه باطله‌ها، مسائل زیست‌محیطی و فرصت‌هایی که در بخش پایین‌دست با ارزش افزوده بالا وجود دارد.

وی با اشاره به پیچیدگی‌های نوآوری در شرکت ملی مس عنوان کرد: شرکت مس دارای سه ویژگی است که نوآوری را پیچیده می‌کند؛ نخست آنکه این شرکت در زمره صنایع مبتنی بر منابع قرار دارد، دوم اینکه یک شرکت وابسته به دولت است و نوآوری در بنگاهی با ژنوم دولتی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و سوم، بزرگی مقیاس بنگاه که فرآیند نوآوری را دشوارتر می‌کند.

نیفروشان با بیان اینکه نوآوری‌ها عمدتاً تدریجی و فرایندمحور هستند، گفت: بسیاری از نوآوری‌ها پیچیده‌اند و در صنایع بزرگ، نوآوری‌های پنهان زیادی اتفاق می‌افتد.

مشاور نوآوری واقتصاد دانش بنیان شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به تأثیر محدودیت‌های محیطی و اجتماعی در صنایع بزرگ اظهار داشت: در شرکت‌های دولتی، نوآوری بیشتر از آنکه با هدف حداکثرسازی سود دنبال شود، در راستای تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی است.

تبدیل نوآوری به فرهنگ و استراتژی سازمانی

نیلفروشان تأکید کرد: نوآوری در بنگاه‌های بزرگ زمانی ماندگار می‌شود که به فرهنگ و استراتژی سازمانی تبدیل شود و ریسک‌پذیری به‌عنوان یک رویه در سازمان نهادینه گردد.

وی افزود: نوآوری در شرکت‌های بزرگ نیازمند ساختار و رویه مشخص است و در سطح شرکت ملی صنایع مس ایران باید نظام مدیریت نوآوری به‌صورت منسجم شکل بگیرد.

مشاور نوآوری واقتصاد دانش بنیان شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به نتایج مطلوب در حوزه نوآوری باید سبدی متوازن از پروژه‌های کم‌ریسک و پرریسک در حوزه محصول و فرایند داشته باشند.

وی در پایان گفت: این سبد نوآوری است که می‌تواند نتایج را به سطح مطلوب برساند و شرکت‌های بزرگ باید بخشی از نقایص خود را از طریق اتصال و همکاری با شرکت‌های کوچک و چابک جبران کنند.

لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/28683
آخرین اخبار