به گزارش تجارت، معدن و فولاد: در شرایطی که همواره بازار آزاد خودروهای وارداتی و مونتاژی گرانتر از نمایندگیها بوده است، بررسیهای اخیر نشان میدهد اکنون هشت مدل خودرو در بازار آزاد با قیمتی پایینتر از نرخ رسمی معامله میشوند. فعالان بازار، کاهش قدرت خرید مردم و رکود معاملات را مهمترین دلیل این تغییر عنوان میکنند.
خودروهای چینی در صدر کاهش قیمت
- امجی ۵: قیمت نمایندگی ۲ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان، قیمت بازار ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان (اختلاف ۳۴۰ میلیون تومان).
- امجی جیتی: نمایندگی ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان، بازار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان (اختلاف ۱۹۰ میلیون تومان).
- ون اینرودز: بیشترین افت را تجربه کرده و از ۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان در نمایندگی به ۸۷۰ میلیون تومان در بازار رسیده است (اختلاف ۲۵۲ میلیون تومان).
- تیگارد X35: با اختلاف ۵۰ میلیون تومان، در نمایندگی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در بازار ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان معامله میشود.
- دیگنیتی پرایم: در نمایندگی ۲ میلیارد تومان و در بازار حدود ۱.۵ میلیارد تومان ارزانتر به فروش میرسد.
خودروهای اروپایی و کرهای در فهرست
- رنو آرکانا: این خودروی فرانسوی در نمایندگی ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما در بازار با ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان معامله میشود (اختلاف ۱۴۰ میلیون تومان).
- هیوندای ENS-1: بیشترین اختلاف قیمت را دارد. این خودرو در نمایندگی ۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان برآورد شده، در حالی که در بازار تنها ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد (اختلاف بیش از ۱.۴ میلیارد تومان).
- هیوندای کونا: دیگر محصول کرهای با قیمت ۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان در نمایندگی عرضه میشود اما در بازار آزاد ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان ارزش دارد (اختلاف ۹۴۲ میلیون تومان).
کارشناسان معتقدند عدم استقبال خریداران از برخی مدلها، بهویژه خودروهای چینی، و افزایش هزینههای جانبی مالکیت این خودروها موجب شده قیمت آنها در بازار افت کند. از سوی دیگر، حضور خودروهای جدید وارداتی در بورس کالا و رقابتیشدن عرضه نیز در کاهش قیمتها تأثیر داشته است.