413 دوشنبه,18 تیر 1403 | 17:10 سیامک راشت نیا

توانمندی فولاد مبارکه در تامین نیاز خودروسازان

توانمندی فولاد مبارکه در تامین نیاز خودروسازان

شرکت فولاد مبارکه به عنوان اصلی ترین تامین کننده ورق خودرویی کشور برای تامین ۳ برابر صنعت خودرو اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش تجارت، معدن و فولاد: صنعت خودروسازی کشور برای سال ۱۴۱۰ تولید ۳  میلیون خودرو را در دستور کار دارد که رسیدن به این عدد نیازمند تامین مواد اولیه از جمله ورق‌های فولادی است. فولاد مبارکه نیز با توجه به ظرفیتی که در اختیار دارد آمادگی تامین این نیاز را داشته و می‌تواند صنعت خودروسازی را در تامین ورق خودکفا کند.  

 
شرکت فولاد مبارکه به عنوان اصلی ترین تامین کننده ورق خودرویی کشور برای تامین ۳  برابر صنعت خودرو اعلام آمادگی کرده است.


فولاد مبارکه در سال های اخیر بخشی از نیاز خودروسازان را تامین و بخشی دیگر را با واردات و عرضه ترکیبی در بازار تامین کرده است. امروز ۱۲ درصد از فروش محصولات فولاد مبارکه به صنعت استراتژیک خودروسازی اختصاص دارد. از سویی نیز باید توجه داشت که سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از محصولات گروه فولاد مبارکه در اختیار خودروسازان قرار گرفت.


همچنین قرار است تا سال ۱۴۱۰ میزان تولید خودرو در کشور به سه میلیون یعنی ۳ برابر تولید فعلی برسد در نتیجه طرح ‌های توسعه ‌ای فولاد مبارکه نیز با چشم‌انداز ۳ برابری تا سال ۱۴۱۰ دنبال شود.


سعید مدنی مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با «تیتر۲۰» با اشاره به اعلام آمادگی فولاد مبارکه، اظهار کرد: نظر من بر این است که فولاد مبارکه می تواند حتی نیاز ۳  میلیون خودرو در بحث ورق را تامین کند و از این نظر دارای توانمندی است.


مدنی تصریح کرد: در سال های گذشته فولاد مبارکه پروژه ای را برای ورق های بیرونی داشت . ورق های بیرونی استانداردهای متفاوتی دارند اما اگر ظرفیت در این بخش بالا رفته باشد بی شک فولاد مبارکه می تواند نیاز خودروسازان را تامین کند.

 
مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا اضافه کرد: به طور کلی باید به این موضوع توجه داشت که ظرفیت ورق خودرویی فولاد مبارکه بالا است. دو پروژه در این زمینه داشت که با افزایش ظرفیت آنها می تواند به نیاز داخل پاسخ دهد. فراموش نکنیم فولاد مبارکه صادرات بالایی دارد و این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای محصولات آن است.


مدنی در پاسخ به این سوال که آیا تامین ورق خودروسازان از سوی فولاد مبارکه می تواند تاثیری بر کاهش قیمت خودورهای داخلی داشته باشد، بیان کرد: مشخص نیست با رسیدن به خودکفایی در تامین ورق خودرو قیمت خودروهای ارزان تر  شود زیرا قیمت فولاد و آلومینیوم و… براساس نرخ های جهانی محاسبه می شود. از سویی دیگر باید اثرات تورمی را هم در نظر داشت حتی اگر نرخ ارز ثابت باشد.


درنتیجه آن طور که پیداست امروز این توانمندی در فولاد مبارکه وجود دارد و در تلاش است تا صنعت خودرو را خودکفا کند. این موضوع می تواند در حوزه سبد صادراتی مبارکه هم اثر گذار باشد و میزان ارز آوری آن را افزایش دهد.
 

لینک کوتاه: https://mtn.ir/n/413
آخرین اخبار