به گزارش تجارت، معدن و فولاد: مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی در بازدید از هلدینگ صدر تأمین (تاصیکو) تاکید کرد: راهبرد اصلی تاصیکو باید بهرهگیری از نوآوری روز دنیا و حرکت به سمت بازارهای بینالمللی باشد.
محمد رضا سعیدی، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) صبح امروز (سهشنبه 13 آذر ماه) با حضور در هلدینگ صدر تأمین، گزارش اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و معاونین تاصیکو را استماع کرد.
این نشست با حضور امیرحسین نادری مدیرعامل، سعید عبودی، حمیدرضا شاهوردی، مهدی کفایت، صالح هادینیا اعضای هیات مدیره و معاونین و مدیران تاصیکو برگزار شد.
در این جلسه که مدیران عامل شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ صدر تأمین (تاصیکو) حضور داشتند گزارشی از آخرین وضعیت شرکتهای صنایع مس شهید باهنر، معدنی املاح ایران، پشم شیشه ایران، خاک چینی ایران، کاشی الوند، کاشی سعدی، لعابیران، سرامآرا، فرآوردههای نسوز ایران، زغال پروده طبس، پودر بندر امام، طلای تفتان و … درباره تولید، سوددهی و وضعیت نیروی انسانی ارائه شد.
محمد رضا سعیدی، مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی پس از استماع گزارش مدیرعامل شرکتهای تابعه اظهار داشت: وقتی پرتفوی شستا را بررسی میکنیم متوجه میشویم که 80 درصد سود شستا از حوزههای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و فلزات است که این آنالیز به ما نشان میدهد باید از تنوع به سمت تمرکز حرکت کنیم؛ البته تکلیف دولت هم به دستگاههای اجرایی آن است که از وضعیت کنترلی باید به سمت سهامداری و از شرکت های غیربورسی به سمت بورسی مهاجرت کرده و گام برداریم.
وی افزود: بازه سبد هر هلدینگ برای شستا بسیار اهمیت داشته و باید ریسک را کاهش داده و سود را ارتقا دهیم بنابراین باید کنترل لازم را بر بازدهیهای هر شرکت داشته باشیم.
مدیرعامل شستا تصریح کرد: آرزو و آرمان من آن است که شستا باید مبتنی بر تحقیق و توسعه بوده و در مسیر بینالمللی شدن گام بردارد و به سمت نوآوری و دانش حرکت کند؛ ما باید تلاش کنیم که شستا و تاصیکو حوزههای مبتنی بر نوآوری را توسعه دهند.
وی گفت: باید خانه تکانی اساسی در طرحهای توسعهای و نوآورانه داشته باشیم و جنبههای مختلف این حوزه را اجرا کنیم؛ اولین عنصر کارآفرینی، جهتگیری نوآورانه است و یکی از راهبردهای مهم تاصیکو آن است که باید در اقیانوس آبی حرکت کند.
سعیدی خاطرنشان کرد: از سرمایهگذاری هلدینگ تاصیکو در آفریقا خرسند هستم؛ باید بازارهای بینالمللی را هدف اصلی خود قرار دهیم ولی اولویت اصلی ما 15 کشور همسایه است.
وی افزود: مبدا همه تحولات سازمانی یادگیری است که باید این قابلیت را ارتقا دهیم تا دانش و قابلیت را به سازمان آورده و آنرا پیادهسازی کنند.
مدیرعامل شستا گفت: استراتژی و سبد سرمایهگذاریهای مجموعه تاصیکو، اقدامات و تولیدات و محصولات عمق خوبی دارد که نوید بخش آیندهای روشن است؛ بر همین اساس استراتژی مناسبی طراحی شده و رشد این عناصر در سبد سرمایهگذاریها هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار داشت: استراتژی افقی و عمودی مدیریت کلان تاصیکو بررسی شده و بر همین اساس استراتژی موفقیت طراحی کرد تا ارزش بیشتری خلق شود؛ استراتژی تخصیص منابع هم با استفاده از روشهای مدرن تأمین مالی و طراحی پرتفوی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سعیدی تصریح کرد: از شرکتهای تابعه تاصیکو میخواهم در حوزه کسبوکارهای بین المللی و همچنین بینالمللی سازی امورات تلاش وافری کند و برای کشورمان ارزآوری خوبی داشته باشند؛ باید در این راستا صادرات محور بوده و در بازارهای بینالمللی ویژهای تدوین شود.
وی افزود: بر اساس حکمرانی شرکتی، اعضای هیات مدیره و مدیران میانی باید خلاقیت، نوآوری و تخصص داشته باشند البته اولویت استفاده از نیروهای داخلی شرکت است؛ داشتن دانش، مهارت و پاکدستی 3 مولفه اساسی هر سازمان است؛ باید به سمت بهرهگیری از هوش مصنوعی در همه کارها رفته و از این ظرفیت علمی استفاده کنیم.
مدیرعامل شستا تاکید کرد: باید فرهنگ سازمانی و کارآفرینی، خلاقیت، پاکدستی و به اشتراک گذاشتن دانش و همافزایی در شستا و هلدینگها را توسعه دهیم.
وی گفت: شناسایی ذینفعان و طراحی و استراتژی برای آنها و اجرای مسئولیت اجتماعی مهم است؛ باید با جهتگیری از اقتصاد منبع محور به سمت استراتژی نوآورانه پیش برویم؛ تاصیکو هم باید با پرهیز از خام فروشی، اقدامات نوآورانه را اجرا کند.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور استفاده از روشهای نوین تأمین مالی بسیار مهم است و در کنار این مهم باید تمامی شرکتهای زیرمجموعه به استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی روز و بهرهگیری از هوش مصنوعی در زمینههای مختلف توجه ویژه داشته باشند.
سعیدی در پایان ضمن تشکر از زحمات نادری مدیرعامل و هیات مدیره هلدینگ و همچنین همکاران شرکتهای حوزه معدن و فلزات با توجه به سیاستهای دولت چهاردهم، بر استفاده هر چه بیشتر از بانوان متخصص در عرصههای مدیریتی تأکید کرد.